mtosay

  • ۰
  • ۰

روسازی مرکب 5 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 5

روسازی مرکب

روسازی مرکب (Composite Pavement) به روسازی‌ای اطلاق می‌شود که شامل دو نوع روسازی، یعنی روسازی آسفالتی (Asphalt Concrete Pavement) به عنوان لایه انعطاف‌پذیر و روسازی بتنی (Portland Cement Concrete Pavement) به عنوان لایه صلب باشد.

در برخی موارد از یک لایه میانی جدا کننده بین لایه‌های آسفالتی و بتنی استفاده می‌گردد. استفاده از مصالح بتنی به عنوان لایه زیرین و در نقش لایه اساس، و مصالح آسفالتی به عنوان لایه رویه، ترکیب متداولی است که ویژگی‌هایی همچون مقاومت و سطح هموار را ارائه کرده و بهره‌برداری از یک روسازی ایده‌آل را ممکن می‌سازد. استفاده از مصالح بتنی در نقش لایه رویه و مصالح آسفالتی در نقش لایه اساس گزینه‌ای است که در صورت خرابی کامل لایه آسفالتی مقرون به صرفه خواهد بود. با توجه به هزینه اولیه بالای اجرای این نوع از روسازی‌ها، ساخت آنها به طور محدود صورت گرفته و بیشتر برای رفع معایب روسازی‌های بتنی موجود و به منظور ارتقای کیفیت سطح راه و تأمین سرویس، به صورت روکش آسفالتی بر روی روسازی‌های بتنی موجود به کار می‌روند. روسازی‌های مرکب (لایه انعطاف پذیر بر روی لایه صلب) معمولاً در روسازی‌های قدیمی دیده می‌شود. در این موارد باید روکشی مانند آسفالت گرم، روکش با دانه‌بندی باز، یا آسفالت پلیمری بر روی روسازی‌های بتنی درزدار (Jointed Plane Concrete Pavement- JPCP) یا روسازی‌های بتنی مسلح پیوسته (Continuously Reinforced Concrete Pavement- CRCP) اجرا شود.

دلایل اجرای روسازی مرکب

از آنجا که تاریخچه روسازی‌های مرکب به سال‌‌های اخیر باز می‌گردد، فقط برخی کشورها مزایای چنین طرحی را تجربه کرده‌اند. در حال حاضر، استفاده از روسازی‌های مرکب به جاده‌های با ترافیک سنگین مانند بزرگراه‌ها و شریان‌های اصلی متمرکز شده است. عموماً انتخاب روسازی مرکب تحت تأثیر یکی از عوامل زیر می‌باشد:

1- به علت ترکیب یک لایه بتنی با یک لایه آسفالتی، ظرفیت باربری زیاد و مقاومت در برابر تغییر شکل در اثر عبور زیاد وسایل نقلیه را در کنار بهبود مشخصات سطح و آسان شدن تعمیر و نگهداری روسازی خواهیم داشت؛

2- کم شدن صدای چرخ وسیله نقلیه در حرکت روی جاده با بهره‌گیری از ویژگی‌های آسفالت متخلخل،

3- اجتناب از تعمیر و نگهداری درز آب‌بند در روسازی‌های بتنی یا به حداقل رساندن آن،

4- کاهش نفوذ آب و در نتیجه بهتر شدن رفتار بلند مدت سازه روسازی،

5- تعمیر یا ارتقای کیفیت سطح رو به زوال روسازی بتنی،

6- کاهش هزینه‌های اضافی در طول طرح برای مسئولان نگهداری راه و استفاده‌کنندگان.

گاهی اوقات نیز برای مطابقت دادن لایه موجود با لایه جدید مثلاً هنگام تعریض، افزایش تعداد خطوط در مجاورت یک روسازی انعطاف پذیر، یا اجرای یک لایه روکش انعطاف پذیر بر روی لایه صلبی که هنوز از نظر سازه‌ای سالم است، می‌توان از روسازی مرکب استفاده کرد.

مقاطع روسازی

در صورت استفاده از روکش آسفالتی بر روی روسازی بتنی موجود، بخش عمده باربری از طریق لایه بتنی انجام می‌شود. از این رو می‌توان برای طراحی لایه بتنی از تئوری صفحات استفاده کرد. اگر بتوان فرض نمود که چسبندگی لایه آسفالتی به لایه بتنی به طور کامل صورت گرفته است، می‌توان با در نظر گرفتن مقطع معادل از تئوری صفحات به منظور تعیین تنش خمشی دال بتنی بهره جست. در صورتی که محل بار چرخ در نزدیکی لبه یا درز (Joint) لایه بتنی در نظر گرفته شود، روش تئوری صفحات به تنهایی جوابگو است و اگر بار چرخ در وسط و به دور از لبه‌ها یا درزها وارد شود، می توان از تئوری لایه‌ها و یا صفحات برای استفاده نمود. روسازی بتنی می‌تواند به صورت بتن غیر مسلح درزدار، بتن مسلح درزدار و یا بتن مسلح پیوسته باشد.

علاوه بر انواع فوق، روسازی‌های مرکب می‌توانند شامل روسازی‌های آسفالتی با اساس تثبیت شده یا تثبیت نشده نیز باشند. برای روسازی‌های آسفالتی با اساس تثبیت نشده، تنش و کرنش بحرانی به صورت کششی است و در زیر لایه آسفالتی قرار دارد؛ در حالی که در روسازی‌های آسفالتی با اساس تثبیت شده موقعیت تنش بحرانی در زیر لایه اساس در نظر گرفته می‌شود.

نحوه طراحی روسازی مرکب با توجه به ترکیب لایه‌ها و نوع مقطع متفاوت خواهد بود. معمولاً لایه آسفالتی مستقیماً بر روی اساس بتنی اجرا نمی‌شود. یکی از معایب اجرای روکش به این روش، انتشار ترک‌های انعکاسی در لایه آسفالتی است که علت آن وجود درز و ترک در اساس بتنی است. شکل (1) دو مقطع متفاوت که در بیشتر کشورها به عنوان مقطع متداول اجرا می‌گردد را نشان می‌دهد. در صورتی که مانند مقطع (الف) از یک لایه آسفالتی با دانه‌بندی باز مابین لایه آسفالتی و بتنی استفاده گردد، می‌توان ترک‌های انعکاسی را کاهش داد. مقطع (ب) روش متداول دیگری را نشان می‌دهد که در آن برای جلوگیری از انعکاس ترک‌ها از یک لایه ضخیم مصالح دانه‌بندی شده میان دو لایه آسفالتی و بتنی استفاده شده است. در صورت اجرای این روش می‌توان لایه رویه را در دو بخش آسفالت سطحی به ضخامت 40 میلی‌متر و لایه بیندر به ضخامت 50 میلی‌متر اجرا نمود.

وظیفه رویه انعطاف پذیر، عمل کردن به عنوان روکش حرارتی و رطوبتی برای کاهش گرادیان حرارتی و رطوبتی در لایه صلب است تا از این طریق تغییر شکل‌های دال بتنی (curling and warping) کاهش یابد. به علاوه لایه انعطاف پذیر از ساییده شدن لایه صلب در اثر تماس با چرخ خودروها جلوگیری می‌کند.

روسازی صلب بر روی لایه انعطاف پذیر

از آنجا که حداقل ضخامت مورد نیاز برای لایه صلب 7/0 فوت است، تمامی روسازی‌های دارای سطح صلب بر اساس ضوابط و روش‌های مربوط به روسازی‌های صلب طراحی می‌شوند.

معایب روسازی‌های مرکب

دلیل اینکه از روسازی‌های مرکب کمتر استفاده می‌شود این است که این روسازی‌ها، ترکیبی از معایب روسازی‌های صلب (هزینه اولیه بالاتر) و روسازی‌های انعطاف پذیر (نیاز به نگهداری بیشتر) را دارا هستند.

گاهی از لایه‌های انعطاف پذیر نازک (روکش‌ها) برای بهبود اصطکاک و کیفیت تردد لایه صلب استفاده می‌شود. از آنجا که اصطکاک و کیفیت تردد با خراشاندن سطح لایه صلب موجود نیز امکان پذیر است، باید مطالعات اقتصادی انجام گیرد تا مشخص شود که کدام روش کم هزینه‌تر است.

خواص روسازی‌های مرکب

خواص روسازی‌های صلب و انعطاف پذیر باید برای روسازی‌های مرکب نیز در نظر گرفته شود. در انتخاب مصالح برای لایه انعطاف پذیر باید دقت شود تا از انتشار ترک‌های انعکاسی لایه صلب جلوگیری کرده، همچنین اجرای لایه انعطاف پذیر که معمولاً نازک می‌باشد نیز تسهیل شود.

فاکتورهای عملکردی

لایه‌های انعطاف پذیری که بر روی لایه‌های صلب اجرا می‌شوند باید به نحوی طراحی و از مصالحی ساخته شوند که الزامات زیر را برآورده کنند:

1- ترک‌های انعکاسی: درزها و ترک‌های لایه صلب زیرین نباید در طی زمان بهره‌برداری بر روی لایه انعطاف پذیر اثر بگذارند.

2- همواری: لایه انعطاف پذیر باید طوری طراحی شود که دارای IRI اولیه برابر 63 اینچ در مایل بوده ودر طول زمان بهره‌برداری تا حداکثر IRI برابر با 170 اینچ در مایل نگه‌داشته شود.

3- چسبندگی: اصلی‌ترین عامل در عملکرد و طول عمر لایه انعطاف پذیر، وضعیت چسبندگی بین لایه انعطاف پذیر و لایه صلب است. در حالت چسبندگی خوب بین لایه انعطاف پذیر و لایه صلب، ضخامت لایه انعطاف پذیر نقش مهمی در طول عمر آن ایفا نمی‌کند. از این رو، در کارهای عملی اگر از نظر سازه‌ای به لایه انعطاف پذیر نیاز نباشد، حداقل ضخامت مورد نیاز برای لایه انعطاف پذیر بر اساس مشخصات مصالح از قبیل ساختمان و دانه‌بندی سنگدانه‌ها، نوع بیندر و ... تعیین خواهد شد.









سایر محصولات :
روسازی مرکب 5 ص

روسازی مرکب 5 ص ...

تحقیق در مورد مقایسه ضد ویروسها 26 ص

تحقیق در مورد مقایسه ضد ویروسها...

گزارش کارآموزی ماشین های کشاورزی، تنظیمات کلی کمباین.؛

گزارش کارآموزی ماشین...

روسازی راهها 22 ص

روسازی راهها 22 ص...

تحقیق در مورد مفهوم حسابرسى

تحقیق در مورد مفهوم...

گزارش کارآموزی کارخانه ماشین سازی اراک.؛

گزارش کارآموزی کارخانه ماشین سازی اراک.؛...

تحقیق در مورد مفهوم آرم کانگ فو 16 ص

تحقیق در مورد مفهوم آرم...

تحقیق در مورد مفا‌هیم پا‌یه ‌سخت‌افزار نرم‌افزار و فن‌آوری اطلا‌عات 37 ص

تحقیق در مورد مفا‌هیم پا‌یه ‌سخت‌افزار...

گزارش کارآموزی شرکت نیکو باف ساوه.؛

گزارش کارآموزی شرکت نیکو باف...

تحقیق در مورد مفاهیم ویژوال بیسیک 42 ص

تحقیق در مورد...

گزارش کارآموزی سیستم حقوق و دستمزد اداره بنیاد شهید.؛

گزارش کارآموزی سیستم حقوق و دستمزد اداره...

تحقیق در مورد معنی جایگزین کربن

تحقیق در مورد معنی جایگزین کربن...

روسازی 28 ص

روسازی 28 ص...

تحقیق در مورد معماری سرویس گرا 33 ص

تحقیق در مورد معماری سرویس...

گزارش کارآموزی عمران طرح اجرائی و پیشنهادی پروژه مجتمع ورزشی و تفریحی.؛

گزارش کارآموزی عمران طرح...

روسازی راهها 62 ص

روسازی راهها 62 ص...

تحقیق در مورد معاملات تجاری

تحقیق در مورد معاملات تجاری...

روسازی آسفالت‌های گرم 43 ص

روسازی آسفالت‌های گرم 43...

بررسی و معرفی کارخانه آبسال.؛

بررسی و معرفی کارخانه آبسال.؛...

تحقیق در مورد مضاربه 74 ص

تحقیق در مورد...

روان کننده در بتن 15 ص

روان کننده در بتن 15...

گزارش کارآموزی مدیریت نظارت و اجرای نقشه های ساختمانی.؛

گزارش کارآموزی مدیریت نظارت و اجرای...

تحقیق در مورد مصرف بهینه کود گامی در جهت خودکفایی برنج

تحقیق در مورد مصرف بهینه کود گامی...

رنزوپیانو 26 ص

رنزوپیانو 26 ص...

تحقیق در مورد مصدومیتها در ورزش بسکتبال 16 ص

تحقیق در مورد مصدومیتها در ورزش...

گزارش کارآموزی مسکن مهر.؛

گزارش کارآموزی مسکن...

رفتار الیاف کربن در بتن 10 ص

رفتار الیاف کربن در...

تحقیق در مورد مروری بر عملکرد طرح خاورمیانه بزرگ

تحقیق در مورد مروری بر...

کارورزی امور توزیع نیروی برق گرگان.؛

کارورزی امور توزیع نیروی...

راه‌سازی و راهداری 33 ص

راه‌سازی و راهداری 33 ص...

تحقیق در مورد مردم سالاری 23 ص

تحقیق در مورد...

راهنمای آجرکاری بنایی با آجر 21 ص

راهنمای آجرکاری ...

گزارش کارآموزی پالایشگاه تبریز دستگاه آیزوماکس.؛

گزارش کارآموزی پالایشگاه تبریز دستگاه آیزوماکس.؛...

تحقیق در مورد مدیریت نوین و توسعه پایدار 40 ص

تحقیق در مورد مدیریت...

گزارش کارآموزی مخابرات سرخس.؛

گزارش کارآموزی مخابرات...

تحقیق در مورد مدیریت بازرگانی 57 ص

تحقیق در مورد مدیریت بازرگانی 57 ص...

راهسازی در نروژ 19 ص

راهسازی در نروژ 19...

گزارش کارآموزی حسابداری صنعتی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما .؛

گزارش کارآموزی حسابداری صنعتی هواپیمایی جمهوری...

تحقیق در مورد مدیریت بازار یابی بین المللی 50 ص

تحقیق در مورد مدیریت بازار یابی...

راهبردهای لایحه طرح جامع درآمدهای پایدار شهرداری تهران 30 ص

راهبردهای لایحه طرح جامع...

تحقیق در مورد مدیریت استراتژیک 26 ص

تحقیق در مورد مدیریت استراتژیک 26 ص...

گزارش کارآموزی شوینده ها شیمی کاربردی.؛

گزارش کارآموزی شوینده ها شیمی کاربردی.؛...

راه پله ها،هویت یک ساختمان 13 ص

راه پله ها،هویت یک...

تحقیق در مورد مدیریت پایگاه داده ها

تحقیق در مورد مدیریت پایگاه داده...

رامسس دوم 15 ص

رامسس دوم 15...

گزارش کارآموزی گرافیک چاپ.؛

گزارش کارآموزی گرافیک چاپ.؛...

تحقیق در مورد مدیریت وبرنامه ریزی ورزشی 35 ص

تحقیق در مورد مدیریت...

دیوارهای حایل 30 ص

دیوارهای حایل 30 ص...

گزارش کاراموزی حقوق.؛

گزارش کاراموزی حقوق.؛...

تحقیق در مورد مدیریت و ارتباطات سازمانی 25 w

تحقیق در مورد مدیریت و ارتباطات سازمانی...

اصلاح ژنتیکی نخود 57 ص
اصلاح سیستم ها و روش ها 13 ص
اصلاح ساختار مؤسسات و ابزار های مالی بازار پول و سرمایه بر اساس تعالیم اسلام 30
اصل 44
اصطلاحات شبکه‌های کامپیوتری 55 ص
شیره و سرکه و الکل از انگور
طرح تولید رینگ خودرو
تولید ترانسفورماتور
طرح تولید قطعات لاستیکی خودرو
شیره خرما و فرآوری آن
پروژه مقاومت مصالح
اخلاق در ورزش

کلمات کلیدی :لایه نعطاف پذیر رای لایه نعطاف مان هرهzwnj برداری نعطاف پذیر نیاز های نعطاف پذیر داقل خامت مورد خامت مورد نیاز وسازیzwnj های نعطاف پذیر لایه نعطاف لایه سفالتی های مرکب میzwnj شود های تنی وسازی مرکب میzwnj توان لایه تنی میzwnj وسازیzwnj نعطاف سفالتی وسازی ستفاده مصالح
  • ۹۶/۰۹/۰۸
  • فصل هنری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی